| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Bongson Nieuw lid

|
Geplaatst: Vr Jul 23, 2010 8:03 pm Onderwerp: Ruimte voor moeders |
|
|
Hallo,
Ik ben hier zeker niet nieuw, tot over enkele jaren was ik nog eigenaar van wietforum.com. Nu ben ik wel aan iets nieuws begonnen. nl een ruimte om 2 moederplanten te houden waarvan ik elke kweek nieuwe stekjes kan nemen. Ook mijn buitenplanten gaan zo moet vermenigvuldigt worden... Daarom dus 2 planten.
Ik ben een kleinschalig kweker, heb zelden meer dan 10 planten staan onder één lamp. Om daarvoor elke keer weer zaden te kopen is mijn beurs te klein. Van vrouwelijk zaad kan je tot 5-6 generaties stekken trekken. Daarna worden het mogelijk hermafrodieten. Naar mijn berekening kan ik dan tot een jaar kweken met dezelfde planten.
De ruimte is 120 cm hoog, 70 breed en 50 diep. Verlichting ga ik waarschijnlijk met tl voorzien, afzuiging is nauwelijks nodig aangezien de planten steeds in groeiperiode zullen groeien. Alleen het groeimedium is nog een beetje een vraagstuk. Een afloop maken is onmogelijk op die plaats. Weet er één van jullie een oplossing?
 |
|
| Naar boven |
|
 |
zaadje Stoner

|
Geplaatst: Vr Jul 23, 2010 9:03 pm Onderwerp: |
|
|
ik gebruik gewoon potgrond voor mijn moeders en geef ze na 6 weken de eerste topdressing zoals ze dat in Engels noemen daarna herhaal ik dat om de 4 weken.
En ze blijven in goede staat , heb een aantal moeders al 6-7 maanden in een 1/1.5 liter potje staan en ze zijn echt leuke bonsai struiken , ze zien uit als een mega buitenplant maar dan in het klein
Heel af en toe krijgen ze eens groeivoeding(vloeibare) en wat cannazym en soms wat wortelstym.
Ik leg ook elke maand een halve tot 1 cm dikke laag van nieuwe potgrond bovenop de npk korrels waarmee ik topdress , ik geef ze 1 keer per maand 1 soeplepel npks en om de 3 maanden krijgen ze ook kalk
is allemaal lekker goedkoop ik gebruik mycho gazon van ecostyle voor mijn moeders en voor toppen moestuin extra
ook het leuke is dat je enkel water moet geven en geen kopzorgen hebt met zoveel ml van dit of dat
je zal ze wel moeten blijven snoeien , ook al neem je geen stekken, anders loopt het uit de hand  |
|
| Naar boven |
|
 |
Bongson Nieuw lid

|
Geplaatst: Vr Jul 23, 2010 10:58 pm Onderwerp: |
|
|
Staan die ook onder tl? Hoeveel, en welke kleuren, daarin ben ik niet zo thuis...
Aan 6 a 7 maanden kweek ik jaren op één of twee soorten.  |
|
| Naar boven |
|
 |
hihihaha2 Stoner

|
Geplaatst: Za Jul 24, 2010 8:35 am Onderwerp: |
|
|
Voor tl neem je best tl5 met kleur 6400K (de standaard lampen) neem geen 'Warm Wit' is . Tl5 geeft meer licht en gebruikt minder stroom dan de dikkere Tl lampen. Die standaard lampen geveven veel blauw licht af wat de groei zeer goed ondersteund.
Ik zou toch een beetje ventilatie in je hok maken... planten hebben verse lucht nodig... Hoeft geen groot opgezet venttilatie susteem te zijn. Hewoon een computer ventilator met dimmer is voldoende om de luchtinstroom te regelen
Succes met de moeders (Milfen)
 |
|
| Naar boven |
|
 |
zaadje Stoner

|
Geplaatst: Za Jul 24, 2010 12:01 pm Onderwerp: |
|
|
| Quote: | | Aan 6 a 7 maanden kweek ik jaren op één of twee soorten. icon_twisted.gif |
huh wat bedoel je?
ik gebruik als licht 2*80watt duo fluor als ik tl zou gebruiken zou k t5 of tld reflex gebruiken nmet de kleur coolwhite 33 |
|
| Naar boven |
|
 |
Bongson Nieuw lid

|
Geplaatst: Za Jul 24, 2010 2:50 pm Onderwerp: |
|
|
Als de ruimte af is neem ik 2 verschillende soorten stekken. Hiervan selecteer ik de beste planten en zet ze in de moederruimte. Als deze planten tot een jaar dacht ik kunnen leven stek ik ongeveer 3 keer ervan. Na dit jaar ga ik gewoon door met nieuwe stekken van dezelfde moeders. Na 6 maal stekken ben ik ongeveer aan 2 jaar
na 6 keer stekken met vrouwelijk zaad krijg je hermafrodieten dus dan bestel ik andere zaden en doe ik het hele proces weer over... |
|
| Naar boven |
|
 |
Bongson Nieuw lid

|
Geplaatst: Za Jul 24, 2010 5:19 pm Onderwerp: |
|
|
die duo fluor doet het bij mij zeer goed in m'n stekkenbak, misschien kies ik wel die optie... Ik heb daarstraks 4 stekken genomen van mijn eldorado buitenplant, één dezer dagen heb ik ook een beworteld stekje amnesia...
hiervan neem ik dan op het einde van het seizoen stekken van om de beste als moeder de winter te laten doorbrengen in mijn ruimte. Misschien kweek ik dan binnen wel enkele amnesia's en enkele eldorado's door elkaar
Als het moederhok af is komt daarboven m'n stekkenbak in een handig kastje... en het volgende project wordt een droogbox om rustig zonder stank m'n wietje te laten drogen... Hiermee spaar ik ook elke kweek drie weken, normaal lagen ze in m'n hok te drogen. |
|
| Naar boven |
|
 |
|